HERMAN KONINGS
Herman Konings
Herman Konings, bouwjaar 1964, is master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheerder van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt.
Als trendanalist en veranderingspsycholoog geeft Herman regelmatig consults, workshops en lezingen aan bedrijven, genootschappen, overheden en het hoger onderwijs over trendverschuivingen en toekomstverwachtingen. Tussen 2000 en 2023 heeft Herman zo'n 3200 lezingen en werkmeetings gegeven, waarvan een 800-tal in Nederland en ruim 200 buiten de Benelux.
Herman is een onvervalste verhalenverteller die de toeschouwer in een meeslepend parcours weet te begeesteren voor de wondere wereld van passies en interesses, van trends en toekomstverwachtingen, van wat is en wat zal zijn.
Appraisal voor zijn werk kan u op eenvoudig verzoek via de contactkanalen aanvragen.
Contact
Herman Konings is thuis bij Pocket Marketing/nXt,
Azalealei 103, 2170 Antwerpen
0477 307 908
herman@nxt.be
twitter.com/soeproza
Merry Go Round 2023
Omdat ik iets met het getal 7 heb, ga ik aan deze zevende editie van de Countdown een ‘spoken word’ vervolg breien. De vraag naar een compacte, live, “stand-up” variant van de jaarlijkse Adtrendskalender blijkt groter dan mijn weifelende weerstand, en dus zwicht ik graag voor een nieuw (hopelijk jaarlijks weerkerend) initiatief : "Merry-Go-Round 2023, een carrousel vol intrigerende, fabelachtige creaties" … De ondertitel mag ook uitgelegd worden als een een visueel ondersteunde bloemlezing van de meest tot de verbeelding sprekende stellingen en toekomstvoorspellingen uit de gerenommeerde trendrapporten, die we momenteel aan het luchten zijn. En we beperken ons niet tot het parelsnoer van 40 trendcahiers, die we via LinkedIn delen, we voegen ook de meest intrigerende forecasts van enkele Europese “paid content” partners als het Britse The Future Laboratory en het Duitse Zukunftsinstitut toe.
We nemen de volgende weken de tijd om de vele honderden pagina’s boeiende teksten, commentaren, statistieken, signalen en concrete uitingen te lezen, kritisch te duiden, te filteren en op een toegankelijke wijze in een “digest mix” samen te vatten, met steeds de veranderende (Belgische/Europese) burger en consument in het vizier. Thema’s? Fast moving stuff, retail, finance, gezondheid, media, technologie, volhoudbaarheid (duurzaamheid), wonen, werken, mobiliteit en generaties. En wellicht meer ...
De paardenmolen draait eind januari in het 'Theatre of Tales’, ons nieuw auditorium in Soetenborgh aan de Van Luppenstraat 57 in Antwerpen.
Er is nog plaats voor de voorstellingen van dinsdagavond 24 januari (18u-21u) en van vrijdagochtend 27 januari (9u-12u).
Prijs : € 99 + 21% btw (op factuur), inclusief een digitale afdruk (PDF) van de slidedeck. We kunnen helaas geen aardappelmelk aanbieden, maar water, thee en koffie des te meer …
Een eenvoudig aanmeldingsmailtje naar herman@nxt.be volstaat. Het auditorium biedt plaats voor max. 18 toehoorders-deelnemers. Als het "vermijden van uitstelgedrag” tot je goede voornemens voor 2023 behoort, waarom er dan nu niet mee beginnen?
INVENTION, MY DEAR FRIENDS, IS
93% PERSPIRATION,
6% ELECTRICITY,
4% EVAPORATION AND
2% BUTTERSCOTCH RIPPLE!
(Willy Wonka)
BOEKEN
Gap The Mind
In Gap The Mind onderzoekt Herman de impact van een hedendaagse ingrijpende mondiale crisis, zoals de recente pandemie, op de mens, de markt en de maatschappij. Historici, antropologen en sociologen weten al geruime tijd dat aardverschuivende crisissen in staat zijn om sluimerende beschavingsprocessen te versnellen. De onwerkelijke ervaring van een samenleving-op-slot laat diepe, kwalijke sporen na, maar stelt de menselijke geest in staat zich open te stellen voor nieuwe inzichten, attitudes, gedragingen en uitdagingen.
Lannoo 2021 - 256 pagina’s
Gap The mind - Play It again Sam
Hoofdstuk 3
3.2
Old Spice
Gillette
The North Face
Facebook Reality Labs
3.3
Mercedes AVTR
Arrival
Mini Vision Urbanaut
Samsara DMS
Sony Vision-s
Valeo
3.4
Toyota Woven City
Tencent Net City
The Line
Ebios
3.5
University Chicago
Stealth
Tong
3.7
Lynk & Co
Adidas Strung
Seva
Avatar Jamie
3.8
Grow Your Own Cloud
Plastic Bank
Apeel
Haut Amsterdam
Zoa
MIT Self-Assembly Lab
Hoofdstuk 5
(WE) MYSELF & AI
Samen met vrollega (vriend-collega) Stefaan Vandist reist Herman de wereld rond om vast te stellen dat het samenspel van het intermenselijke (WE), het innermenselijke (MYSELF) en het uitermenselijke (ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE) - in close harmony - de meest verleidelijke toekomstmuziek kan voortbrengen.
Lannoo 2018 - 224 pagina’s
FUTURES1: Wending
Herman Konings, Joeri Van den Bergh en Tom Palmaerts bundelen hun inzichten in één verzamelbundel. Vol trends waar we toekomsten kunnen op bouwen.
Herman Konings verkent de nabije toekomst van handel (retail), wandel (mobiliteit) en warmte (gastheerschappij) met nauwelijks opgemerkte 'wendingen' als altruvatie, de bypass-economie, dividualisering, fygitale ruimten en de vlakke leeftijd.
Lannoo 2015 - 160 pagina’s
De tafel van 7
Trendwatcher Herman Konings brengt in zijn nieuwe 'tussentijdse rapport over morgen' 7 intrigerende trends voor het 14de jaar van de 21ste eeuw rond de tafel. Op het eerste gezicht hebben de disgenoten weinig met elkaar gemeen, maar toch is er één verbindende onderstroom: het wederzijds gluren bij nabije of verre buren.
14 gastauteurs kruiden dit heerlijke zevengangen-menu en inspireren de auteur, die nu al 21 jaar op professionele wijze veranderingen analyseert.
Lannoo 2013 - 272 pagina’s
Sub Rosa
Over social not-working, beautification, 361°-persoonlijkheden
en andere nieuwe trends.
In een wereld die sneller verandert dan ooit is geïnspireerd toekomstkijken een kernactiviteit voor elke marketeer en iedereen
die in onze samenleving geïnteresseerd is. Maar veel trends zijn nog verborgen, 'sub rosa'. Konings gebruikt het beeld van de roos en het letterwoord rosa om de nieuwe trends origineel te laten ontluiken: onze wereld wordt Radicaal, Openhartig, Samenhorig en Aanstekelijk.
Lannoo 2011 - 256 pagina’s
Latte Macchiato
Herman zet enkele trends voor het volgende decennium op een rijtje onder de intrigerende noemer Latte Macchiato, de typische, hippe Italiaanse koffie met schuimende melk, waardoor de consument van vandaag en morgen zich graag laat verleiden.
Het warme en schuimende drankje verwijst en passant naar de drijfveren, waarvan de beginletters in Latte Macchiato zijn vervat:
L [het lokale], A [het authentieke], T [het traceerbare], T [het trouwhartige], E [het ethische],... Innovatief en trendy vormgegeven met veel visuele voorbeelden.
Lannoo 2010 - 254 pagina’s
De Stand des Tijds
In dit boek geeft Herman Konings zijn visie op onze huidige levenswijze hij zijn verwachtingen voor de toekomst. Hij biedt een inkijk in de 'vibes' waaraan we met z'n allen onderhevig zijn, en beschrijft de wondere wereld van de toekomstverwachtingen, van onze passies en onze interesses, van wat is en wat zal zijn. Hij legt uit waarom medioren geen senioren zijn, en introduceert interessante concepten als microtel, klovers en nestklevers… Uit alles blijkt dat wij vandaag eerder kinderen van onze generatie dan van onze ouders zijn.
Lannoo 2007 - 191 pagina’s
HAPPINESS
IS THE NEW
REBELLION
(Joeri Van Den Bergh)
KLANTEN
- AG Insurance
- AXA
- BMW
- BNP Paribas Fortis
- Campina Friesland (NL/B)
- Carrefour
- Coca Cola (EU)
- Colruyt
- Confederatie Bouw
- Danone
- Delta Lloyd Life
- De Persgroep
- Electrolux (EU)
- Ethias
- Europese Commissie
- Foodservice Network (NL/B)
- Henkel
- IBM
- ING
- Ingram (EU)
- JBC
- KBC
- Mediahuis
- Mobistar
- Nederlands Ministerie van Verkeer en Waterstaat
- Nestlé/Nespresso (NL/B)
- Philips (EU)
- P&G
- QNH (NL/B)
- Quares
- Rabobank (NL)
- Retail Detail
- Roularta Media
- Sodexo
- STER (NL)
- Theo
- TUI (NL/B)
- Unilever (NL/B)
- VKW
- VOKA
- VRT
- ...